دلیل بطلان خلافت ابوبکر
فاضل كتبي ( از علماي معروف اهل سنت) روزي از شيخ مفيد پرسيد: دليل شما اماميه، بر بطلان خلافت ابي بكر چيست؟
شيخ مفيد گفت: دليل بسيار است و من نمونهاي از دلايل را برايت ياد ميكنم: تو ميداني كه امت اتفاق دارند بر اين كه امام نيازمند به غير خدا نيست و از طرف ديگر امت اسلام متفقند بر اين كه ابوبكر در مجمع عمومي روي منبر گفت: وَليَّتُكُم و لَسْتُ بِخَيركُم فَاِنْ اِسْتَقَمْتُ فَاتَّبِعُوني وَ اِن اَعْوَجْتُ فَصَّوِّموني يعني: زمامدار شما نشدم ولي از شما بهتر نيستم. پس اگر بر مسير درست گام برداشتم از من پيروي كنيد و اگر منحرف شدم به راه راست مرا راهنمايي كنيد.
در آن لحظه عربي با شمشير كشيده به ابوبكر گفت: نگران نباش! با همين شمشير برّان تو را به راه راست خواهم آورد. بنابراين ابوبكر خود را محتاج به ديگران ميدانست و اين احتياج خود را بر همگان اظهار كرده است. فاضل كتبي در جواب فرو ماند.
يكي از حاضران به خيال خود خواست ايرادي بر شيخ نمايد؛ پس برخاست و گفت: اي شيخ! در اين صورت شما اماميه هم بايد ملتزم شويد بر اين كه قاضي هم بايستي عادل و معصوم و غير محتاج به غير خود باشد زيرا امت اتفاق دارند بر اين كه قاضي نبايد محتاج به قاضي ديگري باشد.
شيخ مفيد گفت: اين سخن بسيار بيپايه است، زيرا نه تنها چنين اجماعي محقق نشده، بلكه عكس آن مورد اتفاق ميباشد! در ثاني مرتبة قاضي پايينتر از امام است؛ اگر مقصودت از قاضي امام باشد، گفتم كه نياز به كسي ندارد. (بنابراين خلافت ابوبكر و عمر و عثمان كه نسبت به بسياري از احكام جاهل بودند و با مشورت علي ـ عليه السلام ـ در بسياري از موارد از مفتضح شدن نجات يافتند باطل است.
http://www.shiatube.com
|